Sunday, January 30, 2011

EYEs OF LUMIX WORKSHOP





Memang nasib badan di tahun 2011 amat beruntung, tiba tiba Kumpulan Lumix G Malaysia (Lumix G team) dengan kerjasama Pusat Informasi Islam Sarawak dan Alven Leong Photography Academy telah menganjurkan bengkel fotografi 'Eyes of Lumix' khas untuk pengguna kamera Lumix. Saya dan isteri telah menghadiri bengkel tersebut pada 29 Januari 2011 dari jam 10 pagi hingga 4 petang. Beberapa tips telah diberi oleh pakar fotografi profesional seperti Tuan Alvin Leong dan Tuan Edwin Lay. Bengkel telah dihadiri oleh hampir 30 orang peserta yang terdiri daripada ramai jurugambar pro. Sempat bersembang dan bertanya beberapa soalan dengan Tuan Alvin Leong. Sesi amali dengan mengambil gambar beberapa orang model telah diadakan. Pertandingan mengambil fotografi juga diadakan.
Saya telah belajar cara menggunakan fungsi mode kamera Lumix dari seorang peserta yang bekerja di kedai menjual kamera.
Tuan Alvin Leong telah menegur saya kerana menggunakan 'automode' ketika mengambil foto semasa sesi amali. Akhirnya, saya memaksa diri saya menggunakan 'manual mode'. Malangnya beberapa 'setting' yang saya gunakan salah, sebab itu saya tidak mengambil bahagian dalam pentandingan fotografi pada hari tersebut.
Saya berjumpa dengan sahabat lama saya yang juga 'Macuser' Tuan Moorey Mohamad yang menggunakan Lumix GF2.
Tuan AlvinLeong telah memberi perspektif baru kepada saya tentang bidang fotografi. Antara kata kata beliau ialah fotogarfi adalah sebahagian dari aktiviti harian kita, di mana mana kita melihat foto - di pasaraya, di kedai makan, di universiti - iainya satu bentuk komunikasi visual. Minat yang mendalam adalah syarat utama untuk menjadi jurugambar.

No comments: