Friday, October 3, 2008

SEMALAM DI SARIKEI





Kami sampai di bandar Sarikei jam 5:30 petang. 16 tahun lalu, saya bertugas di Hospital Bahagian Sarikei dari tahun 1992 hingga 1994.
Kami bergegas ke hotel Wawasan Inn. Setelah menempah 2 bilik, kami menghantar bagasi kami ke bilik hotel,kemudian terus menuju ke Restoran Sugar Bun yang cuma terletak beberapa meter sahaja dari hotel tersebut untuk berbuka puasa pada jam 6:30 petang.
Keesokan paginya seawal jam 7 , 29 Ramadhan, hari Isnin iaitu hari yang ditetapkan oleh Penyimpan Mohor Raja-Raja untuk menengok anak bulan, kami bergegas pula ke pengkalan bot ekspres untuk berangkat ke Pekan Daro. Selalunya pada musim perayaan begini, tempat duduk dalam bot ekspres akan penuh. Jadi kami terpaksa mengambil tempat duduk seawal mungkin, kalau tidak kami akan berdiri di dalam bot ekspress sepanjang perjalanan nanti. Oleh kerana bot ekspres telah dipenuhi penumpang seawal jam 8:30 pagi, maka bot ekspress mula berangkat tanpa mengikut jadual perjalanan biasa iaitu pada jam 9 pagi. Perjalanan ke Pekan Daro memakan masa 1 jam 30 minit.


No comments: