Friday, October 3, 2008

PEKAN IKAN TERUBUK





Jam 10 pagi, bot ekspres yang kami naiki telah menghampiri Pekan Daro yang terkenal dengan ikan terubok. Anak bongsu saya, Abdul Hakeem Akmal, telah beberapa kali melontarkan soalan kepada saya , "Pukul berapa kita sampai?", sepanjang perjalanan satu setengah jam itu. 
Pekan Daro ialah  tempat saya berkhidmat selepas tamat menjalani latihan "housemanship" di Hospital Umum Kuching pada tahun 1990. Saya bertugas di Pusat Kesihatan Besar (PKB) Daro selama setahun. Pada masa itu, saya juga terlibat di dalam proses melobi untuk mendapatkan Hospital Daro. Pada ketika itulah, jalanraya yang menghubungi Daro dan Matu mula dibina. Berbanding dengan dulu, keadaan Pekan Daro sekarang telah banyak berubah bak langit dengan bumi.Perubahan ini telah dicetus oleh pembangunan terutamanya pembinaan jalanraya dari Daro ke Matu dan terus ke Mukah. Kewujudan Jalanraya  ini telah mematikan peranan sungai sebagai satu cara pengangkutan. Pengangkutan sungai telah menjadi satu catatan dalam sejarah. Sesiapa yang pernah mendengar dan melihat bot Hj Lejo dan Rawi, maka mereka adalah golongan generasi pra pembangunan pesat Daerah Matu dan Daro sekarang.

No comments: