Friday, October 3, 2008

FERI IGAN-MATU





30 Ramadhan/30 September - hari terakhir puasa, kami pergi ke bandar Mukah membeli belah barang-barang keperluan seperti ayam dan daging untuk dimasak kari dan rendang sebagai hidangan bersama lemang dan ketupat pada 1 Syawal.
Perjalanan ke bandar Mukah mengambil masa lebih kurang 2 jam setengah. Keadaan jalanraya amat baik. Kami bernasib baik kerana tidak perlu menunggu lama ketibaan feri di Kuala Igan.
Setiba di bandar Mukah, saya terus ke ‘mesin teller’ bank, aduh.......kesemuanya dihadapi oleh barisan panjang pengguna yang ingin mengeluarkan duit untuk kegunaan menyambut hari raya keesokannya.
Jam 11:30 pagi segala urusan membeli belah telah selesai, kami berangkat pulang ke Pekan Matu. Hari terlalu panas dan ini merupakan cabaran hari terakhir ibadah puasa . Setibanya di persimpangan jalan Mukah dan Dalat, kami singgah di stesyen Petronas....... nasib kami malang kerana stesyen ini kehabisan petrol.... nasib baik kereta wira yang kami naiki masih berisi petrol satu pertiga isipadu tangkinya. Kami terus memecut ke pekan Matu. Sesampai di pekan Matu, kami terus ke stesyen Petronas untuk mengisi tangki kereta dengan petrol sepenuhnya.

1 comment:

mokk said...

Salam Aini..

Nice blog..keep it up..

Terima kasih kerana singgah di Laman kamek.